MuTiArA bErKaTa-KaTa...

"success seems to be connected with action,
Successful people keep moving - They make mistakes, but they don't quit..."

Monday, April 4, 2011

KeNaPa AkU dIuJi

Terdetik wat kesekian kali tuk menulis disini..
walaupun kesibukan melanda diri tetapi terasa kosong bile x ada kanvas yang nk aku throw d trump..


Teringat waktu mkn td, my colleague mengeluh kerana bosan dengan kerja. Katanya asyik kejar duniawi yg x sudah2. Hmm..aku terdiam sejenak. Ku pikir2 die ni mesti tension tahap gaban. Sbb setau manager cm die jenis komited giler dgn keje. Ucapan reflek setelah berkata begitu - mm..bese la keje..klu ikutkan mmg nk duk uma tido or wat sesuatu sumthing yg bermakna with family and spouse..tinggalkan hal duniawi..tetapi hakikatnya kite xboleh mengasingkan antra duniawi dan aukhrawi. Bagi aku setiap perkara duniawi yang dilakukan perlulah stabil dan seiring dengan hal ukhrawi. Kan? 


Mcm hal keje. Setiap hari pergi keje matahari pon br nak keluar, habis kerja matahari da ilang diawan menggantikan sinaran bulan. Dan ye seperti yang sedia ketahui kerja tu sendiri adalah ibadah. So, sebaiknya semaikan dalam hati kite, niat dgn ikhlas untuk mengerjakan ibadah tersebut. Dalam pada tempoh masa kerja itu juga, perlulah kita ingat ibadat wajib yang perlu kita kerjakan, SOLAT. Bak dalam lagu saujana "walaupun hidop seribu tahun, kalau x sembahyang apa gunanya....."


Kadang2 bila kite membuat kerja kita menjadi leka dan melupakan solat, Harus kite ingat bahawa kite mungkin lupa tetapi Allah tidak mungkin lupa janjiNya. 


Perkara solat la yg plg aku takut. Terkadang pernah jugak terbabas solat ni..sedih nye rase. Dan lagi la sedih bile kadang2 tu kite x mampu untuk mengajak kawan2 di persekitaran kite untuk sama2 manunaikan tiang agama ini agar iman kite tidak rapuh..


Terkadang ade ase jeles kt kawan lain yg dpt bekerja dlm keadaan yg boleh dikatakan "bi'ah solehah"...tp tu la org kata sebenanrnye Allah itu Maha Adil. PAstinya ada hikmah yg tersembunyi.. yg plg ketara aku rasa..Allah sedang menguji aku...menguji iman aku..huhu...ase sgt statistik iman aku naik turun, klu leh digambarkan mcm paparan saham kat bursa malaysia..:D


Harta didunia tidak kekal lama..Bila ajal da datang hanya amalan yg jd peneman...T-T

to be continueeeee....
perkataan yg sedikit tp cuba la renung2 kan walau sedikit...

Jika merasa banyak solatmu, sedarlah ramainya lebih darimu; Jika terasa awal ke peribadatanmu, sedari lewatmu berbanding yg telah memulakan; Jika kamu merasa khusyuk, fahami berjuta insan yg lebih lama khsusyuknya darimu; Jika merasa lewat meninggalkan peribadatanmu, pandanglah mereka yg masih beribadat sedang kamu beransur. Jika kamu merasa sedikit dosamu, itulah tanda hati sedang dijangkiti penyakit NIFAQ ~ Zaharudin.net

No comments:

Post a Comment